femke

Femke

Aan de rotonde, neem de derde afslag!

Helder en met een duidelijk Hollands accent geeft een vrouwenstem aan welke weg ik moet nemen naar mijn bestemming. Maar het wordt hilarisch als je in Frankrijk of de Ardennen rond rijdt want… haar kennis van de Franse taal is écht niet te doen. Van dat échte “zjuudooransj” Frans.

Vaak miste ik dan de juiste afslag of richting door deze amusante spraakverwarring en dus besloot ik de “ingewanden” van mijn Wase-app te zoeken naar meer Vlaams klinkende stemmen. En inderdaad gevonden: een Vlaamse man, Thomas, met betere Franse taalvaardigheid dan de Nederlandse Femke.

Nu versta ik onmiddellijk het “jus d’orange” van mijn mannelijke Waze-navigator.

Maar hoe meer ik erover nadacht, hoe verdachter ik mijn keuze vond.

Discriminatie? Seksisme? #me too?

En inderdaad, ik buig mijn hoofd en ik beken!

Maar als verzachtende omstandigheid: is het niet zo dat vrouwen niet zo goed kunnen navigeren, kaartlezen, richtingen inschatten?

Er is een boek over geschreven door John Gray: “Vrouwen komen van Venus en mannen van Mars”!

Kortom, ik heb meer vertrouwen in mannen als de weg uitgelegd moet worden!

In een vorig leven – vòòr het GPS tijdperk – werd een chauffeur zelfs verboden om de weg te vragen aan vrouwen! Politiemensen en postbodes, daar kon je van op aan.

Ik weet niet of mijn Vlaamse GPS-hulp Thomas bij de politie of de post thuishoort maar hij doet het voortreffelijk. Beter zelfs dan zijn twee naamgenoten Tom&Tom, pioniers van de gesproken GPS!

Hij weet verdorie zelfs of er file gaat aankomen, of we ergens een vreemd voorwerp of een defect voertuig op de weg gaan tegenkomen.

Ik vertrouw Thomas nu volledig. Terecht. 

Maar er zijn uitzonderingen hoor. Ik wil niet de hele vrouwelijke bevolking – tenminste zij die wél kunnen kaartlezen – over mij heen krijgen… of toch?

Zo ken ik een zekere Marleen J. 

Respect! Zij kan kaartlezen, wegen onthouden, richting aangeven, inschatten, plannen, … en nog een paar andere navigatie-kundigheden.

Op Marleen kan je bouwen. Niet letterlijk maar zij stuurt je gegarandeerd de juiste richting op. Het enige waar je dan nog wel voor moet oppassen is dat je geen kilometers teveel doet want ze is een gepassioneerde fietster. Kilometers maken met een behoorlijk tempo is haar specialiteit.

Ik ben er jaloers op. Mijn leeftijd speelt ook parten natuurlijk want Marleen is nog steeds arbeidsactief. 

Ik werk ook nog hoor, maar zo weinig mogelijk en van huis uit.

Dank je Covid.

Marleen werkt nog voor 4/5e buitenshuis. Respect als je weet hoeveel kilometers ze wekelijks afmaalt met haar fiets. 

Er zullen nog wel dames zijn met navigatieskills maar ik ben zeker van dat het om weinigen gaat. Aan alle anderen, met die skills, bied ik hier mijn verontschuldigingen aan voor deze tekst.

Want de hiërarchie van onze samenleving moet gerespecteerd blijven: vrouwen aan de top. 

Als je als man je vrouw snel wilt laten lachen moet je haar handen in de jouwe nemen, haar diep in de ogen kijken en zeggen: Ik ben hier de baas!

Zo ook in GPS-land. Want al heb ik Femke vervangen door Thomas, ik denk niet dat ze het fijn vindt. Ze staat erg op haar strepen, dat wel, want Thomas (de Vlaming) mag dan wel de routineklusjes doen qua rotondes en afslagen en zo maar mevrouw Femke (de Nederlandse) blijft het roer in handen houden als het er écht op aankomt!

Het is telkens weer schrikken haar stem te horen als zij en zij alleen tegen me zegt:

U nadert een trajectcontrole!

Dankjewel Femke, je hebt me al aardig wat geld bespaard.

En zelfvoldaan, misschien als zij mijn geminderde snelheid voelt, voegt ze er dan vaak aan toe:

Einde trajectcontrole!

Ik zou ze niet meer kunnen missen, twee schatten!!!

Groetjes vanuit mijn zieltje dat angstig is omdat ik misschien vrouwen heb pijn gedaan met deze beweringen;

vanuit mijn hartje dat stiekem blij is omdat er toch een verontschuldiging in mijn tekst geslopen is, spontaan;

en vanuit mijn buikje dat Marleen ook kent en weet dat zij graag een “trippeltje” of een “Westvleteren” lust!

Partners in crime???

Recente Reakties