Roll Over Beethoven

Iemand die me een beetje kent weet dat ik graag en vaak klassieke concerten bijwoon, liefst symphonische muziek in degelijke muziektempels zoals de Koningin Elisabethzaal in Antwerpen. 

Een matinée voorstelling half oktober. Begin van de overdosis.

Op het programma: redelijk wat Beethoven! Goed is dat, van het beste!

Grote vleugel piano op het podium en aan het klavier Pierre-Laurent Aimard.

Beethovens Piano Concerto nummer vijf “Emperor”, opus 73. 

Virtuoos pianospel zonder partituur op de piano. Ongelooflijk mooi.

Ik werd er stil van. Na de pauze kregen we nog de lente symfonie van Schumann.

Ik kreeg mijn gedachten niet rustig en bij het bestuderen van de muzikanten viel mij de hiërarchie op die er blijkbaar moet heersen binnen een symfonieorkest.

De dirigent, in ons geval Philippe Herreweghe, is de onbetwiste leider. Ik weet niet of hij (of zij) ook instrumenten bespeelt maar goed… zo is er maar één op het podium.

De top. Iets waar ambitieuze musici naar streven? De absolute muzikale macht om ritmes, krachten op te leggen aan de volgelingen? Kan je het leren op speciale scholen? Muziekacademie, afdeling Dirigenten?

Dan zijn er de violen. Héél véél!

Maar ook hier weer: één eerste violist of violiste! Wat kan die beter dan de rest van de bende strijkers? En er zijn ook nog altviolen. Iets groter en meer “bassig”.

De ambitie van de violisten? Groter, krachtiger?

Dan moeten de cello’s en de contrabassen zeker begeerlijk overkomen. Er zijn er ook niet zo veel van aanwezig. In dalende lijn bij de strijkers qua aantallen: gewone violen, altviolen, cello’s, contrabassen en de eerste viool!

Dat is een duidelijke hiërarchie! Als bij het leger: officieren, onderofficieren en de rekruten. Zo heb ik het destijds ervaren.

Bij de blazers is het moeilijker. Ze zitten wat verder weg, meer verdoken en minder theatraal. Kleine piccolo’s, dwarsfluiten, klarinetten, trompetten, trombones, tuba’s, Engelse hoorns, sousaphones, en dan zal ik er nog wel een klets vergeten.

Qua aantallen varieert het nog al eens eens dus vind ik het moeilijk om hier hiërarchie in te vinden. 

In de keuken – voor ongeoefende concertbezoekers: dit is het gedeelte van het slagwerk – is het wel weer duidelijk. Van de triangel, over de trommel, het klokkenspel, de cymbalen naar de majestueuze pauken. 

Ik denk wel dat de triangelspeler met zijn bescheiden “ping” jaloers moet zijn op het gedonder van de paukenist.

Buiten categorie, mét wildcart, harpen, piano, orgel, xylofoon. Een klasse apart.

En daar maakt de dirigent, Phillips Herreweghe in ons geval, met alleen een klein stokje een concert van. Over alle jaloezie en naijver, over alle ambities heen. 

Als een temmer in een leeuwenkooi.

Respect. Ik was toen al helemaal muzikaal high en van de wereld. En nog geen vijf uur in de namiddag. 

We zijn dan nog doorgereden naar Leuven. Om Sofhea te steunen.

Sofhea, van professor Marc Bogaerts, werkt voor patiënten met bloed aandoeningen. Ze zijn mede verantwoordelijk voor het register van vrijwillige stamceldonoren.

Een goed doel steunen.

In de aula “Pieter de Somer” trad die avond voor ons op: Adamo!!!

Ma petit poète. Heerlijke muziek uit onze jeugd al was de stem van de grootmeester door een verkoudheid en door zijn leeftijd wat vervormd.

Genieten was het tot ver na elf uur. 

Van een muzikale hoogdag gesproken. Een overdosis!

En mijn zus was erbij. Voor Adamo. 

Want ooit, toen ze nog een bakvis was, heeft ze pogingen ondernomen om deze chansonnier te strikken. Helaas… verder dan een handtekening op haar arm is ze niet geraakt.

Jammer. Ook voor Adamo hoor. Ze zouden het goed gehad hebben die twee. Zonder hiërarchie maar met mij als schoonbroer.

Doeme toch.

Op de terugweg konden we door de aanleg van een fietsbrug over de noord-zuid verbinding te Houthalen-Helchteren, nog genieten van een nachtelijke omleiding door de noord Limburgse velden.

Geen idee waar we gezeten hebben. In Peer brandde er weer licht.

Groetjes vanuit mijn zieltje dat nooit deze muzikale hoogdag als een overdosis zal vergeten;

vanuit mijn hartje dat steeds een zwak blijft hebben voor de muziek van “onze” Adamo, voor zijn poëzie, destijds reeds baanbrekend en blijvend actueel

en vanuit mijn buikje dat wegens tijdsgebrek een degelijk avondmaal moest missen en daardoor (eindelijk) wat kromp, al maakte de adrenaline van de nachtelijke omleiding veel goed.

Recente Reakties