Décolletés

Toegegeven: ik ben een “Billen-man”!

Al moet ik er direct aan toevoegen dat mooie vrouwenborsten me ook wel aanstaan hoor.

Onlangs zat er zo’n fraaie decolleté tegenover mij. Moeilijk om er niet naar te staren…

Het moet één of andere hostess van wijlen Sabena geweest zijn, want ze had een mooi gouden hangertje in de vorm van een vliegtuigje.

-“Enne”, vroeg ze me ongegeneerd, “mijn vliegtuigje aan het bekijken?”

Ik voelde mij wat betrapt en stotterde:

-“Eh neen, wel de startbaan …”

Maar alle gekheid op een stokje, iedereen heeft wel iets als herinnering rond zijn/haar hals hangen. En dat kan ver gaan: halve hartjes, of hele, ankertjes, kokertjes met as van een overleden geliefde, horoscooptekens, hobby symbolen, bijvoorbeeld handboeien, noem het maar op …

Maar het meest van al worden er kruisjes gedragen.

Waarom?

Ik heb daar geen antwoord op, de kerken zitten leeg, het katholieke geloof heeft nog nooit zo in een dal gezeten, denk ik. En toch floreert de merchandising in de vorm van de kruisjes in goud, zilver, platina, met of zonder edelstenen, met of zonder decolletés …

En zeggen dat dit een symbool is voor het kruis waarop Christus zou zijn genageld.

En dat zal dus zeker niet van goud, wit of geel, geweest zijn, maar ruwe planken, slordig aan elkaar genageld, een folterwerktuig.

Nu denk ik niet dat iemand vandaag de dag zo een planken constructie om zijn/haar hals zou wikkelen, dus waar blijft de symboliek?

Dat doet me dan verder denken aan andere religieuze afbeeldingen, bijvoorbeeld van Christus zelf: een frisse ranke dertiger, groot, blank, half lange bruine haren, netjes met de scheiding in het midden, blauwe ogen, een modieus baardje en een stralende glimlach met een rij tanden geschikt voor een Colgate reclamefilmpje.

Zou Christus zo beschreven zijn in de bijbel?

Verre van, want hij leefde in het begin van de eerste eeuw en de Christenen werden toen vervolgd voor hun geloof tot aan, zeg maar, de derde eeuw. Er werden geen afbeeldingen gemaakt. Te belastend !

Toch zijn er afbeeldingen bewaard van de eerste eeuw, in het verborgene van de catacomben! Maar daar ziet Hij er gans anders uit: korte haren, geen baard, donkere ogen en donkere huid, dikke neus, … zeg maar een Palestijn van zijn tijd.

Zou het dan de kunst zijn in de loop der eeuwen die ons opzadelde met die hippie-figuur, zoals wij het nu in beeld hebben?

Zo kennen we de “Kruisafneming” van P.P. Rubens, in de Antwerpse Kathedraal; en “Het Laatste Avondmaal” van mijn heilige Leonardo Da Vinci;

of zijn lijk in de schoot van zijn moeder in de “Piëta” van Michelangelo…

Ik weet wel zeker: als Hij er zo had uitgezien, dan waren er meer vrouwen voor hem in zwijm gevallen, niet alleen Maria Magdalena; zo’n beetje het Justin Beeber effect.

Kort door de bocht: Hij moest eerst sterven aan een kruis, dan volgde de merchandising van de gouden halskettingen.

Philippe Geubels formuleerde het anders: goed dat hij niet van de trap gevallen was, anders liepen we met een kleine trap om onze hals, of een elektrische stoel… Een strop zou wel gegaan hebben en zou misschien wel succes gehad hebben, hoewel … in Gent hebben ze dat geprobeerd, weinig navolging.

Dus dames: wat voor sieraad je ook in je decolleté tentoonstelt, denk eraan: het is toch de “startbaan” die de mannelijke aandacht trekt.

Zelfs bij “Billen-mannen”.

Groetjes vanuit mijn zieltje dat graag de symboliek der dingen ontrafelt; vanuit mijn hartje dat dikwijls kloppingen overslaat voor zowel mooie “Billen” als mooie “Borsten”; en vanuit mijn buikje dat – in het geval van gegrilde kip -eigenlijk alles lust: zowel bil als borst. Maar hier toch ook weer een lichte voorkeur voor de billen.

Recente Reakties